XiaoHongShu
Bahasa: EN | BM |

SPC vs Vinyl vs Laminate Flooring: Apakah perbezaannya?

SPC vs Vinyl vs Laminate Flooring: Apakah perbezaannya?

  2 more

Kononnya, Lantai SPC, Lantai Vinil dan Lantai Laminat kelihatan serupa tetapi ia agak berbeza. Dalam artikel ini, ia akan meneroka anda dengan maklumat berpengetahuan untuk membezakan produk ini antara satu sama lain dan membuat keputusan yang tepat sebelum memasang.

Lantai SPC:

Lantai berlamina:

Secara amnya, lantai berlamina dihasilkan daripada kayu dan terdiri daripada permukaan melamin. Lantai ini sudah mantap di pasaran sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa pembolehubah yang perlu anda ingat apabila anda mempertimbangkan lantai berlamina. Sebagai contoh, lantai Laminate mengecut dan mengembang kerana ia mudah terdedah kepada air.

Selain itu, Laminate akan menghasilkan bunyi klik. Tetapi ada perkara yang boleh anda lakukan dalam pemasangan untuk menafikan bunyi. Perabot lembut anda dalam ruang pemasangan anda menyerap bunyi reflektif. Selain itu, lapisan bawah memainkan peranan penting dan menjadi penting dalam menghasilkan bunyi kerana lantai adalah bebas daripada substrat dan ia bertindak sebagai lantai terapung keseluruhan.

Jadi apa-apa ketulan dan benjolan yang mencipta rongga kecil di bawah lantai dan kemudian ketumpatan alas dan pemindahan dan lantunan menghasilkan bunyi di sekeliling bilik.

Laminat lebih mudah dan mudah dipasang. Jelas sekali, ia adalah lantai terapung. Anda meletakkan lapisan bawah anda, klik papan bersama-sama, yang menghasilkan hasil akhir yang cantik. Ia lebih mudah dilakukan daripada melalui keseluruhan metodologi gam.

Lantai vinil:

Lantai vinil:

Pada asalnya vinil bermula di pasaran dalam 4 hingga 6 milimeter yang lebih tebal sedikit. Mereka mempunyai beberapa mekanisme sendi dan tepi persegi di mana ia hanya longgar diletakkan di atas lantai, hampir seperti lamina. Lantai vinil terdedah kepada haba. Jika anda tinggal di kawasan yang dipanaskan, yang tidak dikawal secara iklim dan tasik kaca berlapis di bangunan anda maka haba boleh menyebabkan pengembangan. Haba menyebabkan pengembangan dalam lantai vinil.

Walau bagaimanapun, industri lantai berkembang dan pengeluar menjadikan produk itu lebih kurus dan mengikatnya pada substrat. Tetapi kini kaedah gam digunakan untuk memasang lantai vinil untuk menahannya dan menahan haba. Terdapat keinginan yang tinggi untuk metodologi gam yang sebenarnya menghubungkan antara keduanya.

Lantai SPC

Lantai SPC:

Terdapat pelbagai tafsiran tentang maksud SPC: S bermaksud pepejal atau batu P bermaksud plastik atau polimer, dan C bermaksud komposit atau teras. Tetapi akhirnya, ia sangat serupa dengan komponen vinil. Ia terdiri daripada bahan utama kalsium karbonat pada teras dalam iaitu batu kapur. Ia sangat padat dan pepejal kerana komponen udara minimum yang menjadikan produk sangat tegar.

Ketegaran ini penting kerana anda boleh mengisar dalam struktur sendi anda. Anda boleh mengklik dan memasang lantai SPC sama seperti lantai berlamina. Ia boleh merapatkan sedikit lonjakan dalam substrat supaya anda tidak berkelakuan menjadi pedantik seperti yang anda lakukan dengan produk vinil dan vinil tradisional. Kerana ketulan dan benjolan kecil itu atau seperti garisan grout pada jubin tidak akan dapat melalui telegraf.

Lantai SPC agak mahal dan kerana ia sangat padat bunyi dan rasa produk boleh menjadi sedikit keras pada telinga dan pada kaki. Secara amnya, semua produk SPC disertakan dengan lapisan bawah terbina dalam. Terdapat pelbagai pilihan yang tersedia daripada gabus, IXPE atau pelbagai komponen getah, namun, ia adalah produk yang menarik. Dalam pembersihan dan penyelenggaraan, semua produk yang disebutkan adalah sama.

Lantai SPC adalah tegar, itulah sebabnya mempunyai lebih tahan haba dan suhu, oleh itu, sangat sesuai untuk kawasan yang mempunyai suhu tinggi. Ia boleh dipasang dengan mudah dan cepat, dan anda tidak perlu risau tentang cahaya matahari yang menimpa produk.

Apa yang perlu dicari semasa membeli?

Apabila anda melihat untuk membeli salah satu produk yang dinyatakan di atas, anda perlu mempertimbangkan sejauh mana ketahanan produk tersebut dalam keadaan anda. Lantai berlamina telah sangat tahan terhadap cahaya matahari dan telah membuktikan dirinya. Terdapat rintangan UV yang tinggi, pengekalan warna dan rintangan calar yang tinggi dalam lantai Laminates. Itulah sebabnya jenis lantai ini menjadi sangat popular.

Apabila anda mula melihat vinil, ia berubah warna dengan cahaya matahari langsung. Anda perlu lebih berhati-hati apabila anda mempertimbangkan vinil. Mereka boleh pudar. Cahaya matahari langsung selama beberapa jam setiap hari menyebabkan masalah pada lantai vinil. Anda perlu mempertimbangkan sama ada perlindungan UV pada tingkap, pagoda, beberapa jenis saringan atau penutupan bidai semasa tempoh cerah utama hari itu. Dan itu agak terhad, jadi fikirkan dengan teliti tentang perkara yang sesuai untuk pemasangan anda.

Apabila anda melihat lantai SPC, walaupun ia menggunakan teknologi yang hampir sama dengan vinil, ia lebih tahan terhadap perubahan warna atau pudar UV. Perlindungan manik seramik tambahan untuk menggaru dan salutan UV berkualiti tinggi pastinya sesuatu yang perlu dipertimbangkan apabila anda melihat pelbagai pilihan anda.

Apabila anda mempertimbangkan untuk menggaru untuk lamina, vinil, SPC, maka lamina mempunyai kemasan melamin dengan salutan aluminium oksida. Papan lamina adalah tegar, dan permukaannya sangat baik dan sengit.

Apabila anda mula melihat pelbagai vinil walaupun, ia agak fleksibel. Lantai vinil mempunyai lapisan nipis plastik jernih yang telah diapit di permukaan dan kemudiannya mempunyai pelbagai lakuer poliuretana UV yang kemudiannya disalut di atasnya. Lakuer UV atau lakuer rintangan calar, vinil sangat sesuai untuk calar. Tetapi Vinyl tidak sekuat lamina. Anda mungkin memerlukan coaster permaidani apabila anda memindahkan perabot.

Anda harus tahu bahawa tidak setiap produk adalah kalis peluru. Setiap produk mempunyai pelbagai skala untuk rintangan calar dan ini pastinya jatuh di bawah lamina. Laminat adalah lebih kuat mengenai calar.

Apabila kita mempertimbangkan SPC, jelas sekali ia adalah produk yang lebih tegar. Mereka telah mendapat pelbagai sistem salutan manik seramik atau manik silika. Mereka sangat tahan calar tetapi ia tidak kalis peluru juga dan tidak sebaik lamina.

09 Apr 2024